بلاگ

سنگ سبز چه سنگی است؟

سنگ سبز چه سنگیست؟؟

 

چند نگین سبز است؟
اگرچه زمرد ممکن است شناخته شده ترین سنگ قیمتی سبز باشد، اما بیش از 100 نوع سنگ قیمتی سبز وجود دارد که می توان از آنها در جواهرات استفاده کرد. اینها در سایه ها، قیمت ها و ویژگی ها متفاوت هستند و انتخاب سنگ مناسب برای اهداف شما می تواند دشوار باشد.

با چند نمونه سنگ سبز در ادامه اشنا میشویم:

 

زمرد

زمرد محبوب ترین سنگ های قیمتی سبز رنگ است که از دوران باستان استفاده می شود. آثار آن به دوران مصر برمی گردد، زمانی که ملکه معروف کلئوپاترا به پوشیدن زمرد معروف بود. زمرد انواع سنگ های قیمتی از خانواده بریل است. از آنجایی که زمردها عمدتا سبز هستند، جنبه اساسی سنگ های قیمتی رنگ آن است. هر چه رنگ عمیق تر و زنده تر باشد، نگین ارزشمندتر است.

بیشتر زمردها حاوی اجزایی هستند که بسیار طبیعی هستند و زمردهای شفاف بسیار نادر هستند. با این حال، آنها ارزش زمرد را در مقایسه با الماس پایین نمی آورند. سنگ‌ها نسبتاً قوی و بادوام هستند. این نگین برای انواع جواهرات ایده آل است و اگر به خوبی نگهداری شود، می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. گفته می شود که رنگ سبز زمرد نماد رشد، انعکاس، صلح و تعادل است.

 

توپاز سبز

سنگ های قیمتی توپاز به طور طبیعی بی رنگ هستند، اما به دلیل وجود عناصر کمیاب مانند کروم یا وانادیوم، برخی از انواع ممکن است دارای سایه های سبز باشند.

توپاز سبز معمولاً به رنگ بسیار روشن با درخشندگی زجاجیه است و به اندازه سایر سنگهای رنگی توپاز محبوب نیست.

توپاز سبز درخشندگی فوق العاده ای دارد و اغلب برای به نمایش گذاشتن آن در نظر گرفته می شود. توپاز سبز، مانند سایر انواع توپاز، به دلیل دوام و مقرون به صرفه بودن، یک سنگ قیمتی ایده آل برای جواهرات است. بسیار سخت است و می تواند در هر نوع جواهراتی جا بیفتد.

این جواهر اغلب شفاف است و فقط تعداد کمی از آنها حاوی اجزای قابل مشاهده است. نگین توپاز سبز را می توان در انواع جواهرات سنگی از انگشتر و دستبند گرفته تا گوشواره و آویز استفاده کرد.

 

یشم

یشم یک سنگ سبز رنگ است که بیشتر در ساخت زیور آلات استفاده می شود.

از زمان های قدیم، یشم یک جواهر با ارزش بوده است، به ویژه در چین، جایی که استفاده از آن را می توان به بیش از 7000 سال پیش ردیابی کرد. یشم در دو نوع اصلی وجود دارد:جیدیت و نفریت

جیدیت با ارزش تر، کمیاب تر و با کیفیت تر در نظر گرفته می شود، در حالی که نفریت فراوان تر و ارزان تر است. جیدیت دارای بافتی شیرین است در حالی که نفریت مومی تر با درخشندگی صاف است

یشم سختی متوسطی دارد اما به دلیل ترکیباتش نسبتا فشرده است. بیشتر نگین‌های یشم اغلب به شکل کابوشن یا برش‌های صاف و منحصر به فرد مختلف بریده می‌شوند یا حک می‌شوند

روکش کردن این سنگ ها کمتر رایج است اما می تواند به آنها درخشندگی بیشتری بدهد. یشم دارای درخشندگی شفاف و مومی شکل جذابی است و در سایه های دیگر مانند اسطوخودوس، قرمز، زرد، سفید و سیاه نیز یافت می شود.

 

زبرجد

زبرجد یکی از دو سنگ قیمتی است (دیگر الماس است) که تنها در اعماق گوشته زمین تشکیل شده و از طریق فعالیت های زمین شناسی خشن به سطح می آیند. به همین دلیل اغلب به عنوان سنگ جواهر آتشفشانی نامیده می شود.

زبرجد ها قیمت مناسبی دارند و برای استفاده منظم در جواهرات به اندازه کافی بادوام هستند. با این حال، اگر می‌خواهید دوام بیشتری داشته باشند، در حالت ایده‌آل باید در تنظیمات محافظ، مانند قاب، هنگام استفاده در حلقه‌ها نصب شوند. نگین زبرجد را می توان به تمام اشکال استاندارد جواهر مانند بیضی، مارکیز، گرد، مربع و غیره برش داد.

زبرجدها عمدتاً از نظر چشم تمیز هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند حاوی ضایعات گلابی شکل یا لکه‌های سیاه کوچک باشند که فقط با بزرگنمایی قابل مشاهده هستند.

 

 

الماس سبز

الماس سبز سنگ های قیمتی بسیار کمیاب و منحصر به فرد هستند. آنها در سایه های مختلف از کم رنگ تا فانتزی عمیق یا سبز شدید، گاهی اوقات با رنگ های زرد، قهوه ای یا آبی ثانویه یافت می شوند. یک الماس رنگ سبز خالص را می توان با هشت درجه شدت رنگ مختلف یافت. در حالی که بیشتر الماس های رنگی سایه خود را از حضور عناصر کمیاب دریافت می کنند، الماس های سبز رنگ مشابه را از تابش طبیعی که طی هزاران سال رخ می دهد دریافت می کنند. اما آنها رادیواکتیو نیستند و پوشیدن آنها بی خطر است زیرا فرآیند تشعشع به هزاران سال قبل باز می گردد.

الماس سبز گران است، اما نه به اندازه الماس قرمز یا صورتی. و به دلیل گران بودن آنها، انواع الماس سبز مصنوعی یا مصنوعی در بازار موجود است که گزینه مقرون به صرفه تری را برای مصرف کنندگان ارائه می دهد. اعتقاد بر این است که الماس سبز نماد جوانی، نشاط، فعالیت و زندگی است.

 

یاقوت کبود سبز

چند سال پیش، یاقوت کبود سبز چندان مطلوب تلقی نمی شد. تا همین اواخر، آنها به محبوبیتی دست یافتند که ناگهان با کمیاب بودن آنها مصادف شد. یاقوت کبود سبز بسیار کمیاب است و رنگ سبز خود را از وجود اجزای آهن می گیرد. یافتن جواهرات یاقوت کبود سبز دشوار است زیرا آبی محبوب ترین و مطلوب ترین رنگ یاقوت کبود است.

این سنگ‌های قیمتی در رنگهای متنوعی از سبز کم‌رنگ تا سبز تیره، با رنگ‌های ثانویه‌ای از رنگ‌های آبی یا زرد وجود دارند. یاقوت‌های کبود سبز دارای ویژگی‌های بسیار خوبی از جمله دوام، درخشندگی و زیبایی هستند و به همین دلیل گزینه خوبی برای انواع انگشترها و سایر جواهرات هستند. اکثر یاقوت‌های کبود سبز تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرند که طبق استانداردهای صنعتی یک فرآیند معمولی است. از آنجایی که سنگ های یاقوت کبود سبز کمیاب هستند، انواع مصنوعی این گوهر با قیمت های مقرون به صرفه موجود است.

 

 

گارنت دمانتوئید

گارنت‌های دمانتوئید از دیگر اعضای خانواده گارنت‌ها هستند که به گونه آندرادیت تعلق دارند.

اینها با ارزش ترین و پرطرفدارترین شکل گارنت هستند زیرا بسیار نادر هستند. اکثر سنگ های قیمتی دمانتوید در اندازه های کوچک زیر 2 قیراط هستند. بنابراین، پیدا کردن یک جواهر بزرگ دمانتوئید دشوار است.

دمانتوئیدها در رنگ های مختلف از سبز کم رنگ تا سبز زمردی زنده یافت می شوند. برخی دارای تن های ثانویه زرد یا قهوه ای هستند که کمتر مطلوب هستند. گارنت های دمانتوئید سبز روشن، که عمدتاً از روسیه می آیند، با ارزش ترین آنها هستند.

 

 

آمازونیت

سنگ قیمتی آمازونیت احتمالاً نام خود را از جنگل بارانی آمازون گرفته است، اگرچه هیچ ذخایر آمازونیتی در آن منطقه وجود ندارد. در رنگهای سبز روشن تا سبز آبی یافت می‌شود، اما مطلوب‌ترین نوع آن رنگ سبز برگ‌دار است. آمازونیت معمولاً حاوی رگه ها یا خطوط سفید است که الگوهای تصادفی را تشکیل می دهد که شخصیت و عمق را به جواهر می بخشد.

زیبایی این سنگ این است که برای تقویت آن به هیچ وجه نیازی به درمان نیست. نسبتاً سخت است و به صورت نگینی نیمه شفاف تا مات با درخشندگی زجاجیه می آید. اگرچه این سنگ تا حدودی کمیاب است، اما هنوز قیمت مناسبی دارد. آمازونیت به دلیل دوام و اجزای آن، بهتر است به صورت کابوشن یا مهره بریده شود

 

 

تورمالین سبز

سنگ‌های قیمتی تورمالین در همه رنگ‌های رنگین کمان، با گونه‌های سبز رنگی که به نام وردالیت شناخته می‌شوند، وجود دارند.

تورمالین سبز یا وردالیت یک سنگ قیمتی طبیعی، نیمه قیمتی و بسیار محبوب است که دررنگ های مختلف سبز یافت می شود، سبز نعنایی با ارزش ترین سنگ است. وردالیت به دلیل رنگ های پر جنب و جوش و درخشندگی آن، یک سنگ قیمتی عالی برای جواهرات محسوب می شود.

تورمالین سبز فاقد شکاف بوده و کاملاً سفت است و همین امر باعث می‌شود که سنگ‌های قیمتی بادوام باشند. به طور کلی، این جواهرات دارای ناخالصی کمی هستند، اما آنهایی که دارای آخال هستند ضعیف تر و مستعد آسیب هستند. وردالیت ها درخشندگی زجاجیه ای دارند و به زیبایی با نور تعامل دارند. هنگامی که در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب برای به حداکثر رساندن درخشندگی وجوه هستند. در حالی که بیشتر جواهرات تورمالین تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند، برای انواع سبز معمولی نیست.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *