بلاگ

چند نوع یاقوت سرخ داریم؟

انواع یاقوت سرخ

وقتی به سنگ قیمتی قرمز فکر می کنید یاقوت سرخ به ذهن می آید ، اما انواع مختلفی از یاقوت وجود دارد .

تنوع رنگ ، شکل و کیفیت:

انواع مختلف یاقوت سرخ

اگرچه سنگ های قیمتی زیادی با رنگ قرمز غنی وجود دارد ، از جمله گارنت ، اسپینل ، عقیق و

الماس ؛ یاقوت سرخ اغلب آن چیزی است که وقتی به سنگ قیمتی قرمز فکر می کنید به ذهنتان می رسد. هم یاقوت کبود و

یاقوت سرخ انواع گوناگون معدنی است. آنها در مقیاس سختی معدنی Mohs در رتبه 9 قرار دارند

پس از الماس ، که رتبه 10 را دارد ، برای اینکه یک یاقوت، یاقوت صورتی تلقی شود ، سنگ باید باشد

دارای سطح خاصی از قرمزی است یاقوت سرخ علاوه بر رنگ ، اشباع و رنگ روبی ، می تواند باشد

بر اساس محل اقامت آنها طبقه بندی شده است. یاقوت های برمه ای ، تایلندی ، تانزانیایی ، ماداگاسکار و آفریقایی

می توانند تفاوت قابل توجهی با یکدیگر داشته باشند

 

منشاء یاقوت سرخ
یاقوت سرخ که از آفریقا ، به ویژه موزامبیک و کنیا سرچشمه می گیرد ، عموماً به رنگ بنفش یا قرمز تیره می باشد. اگرچه سنگ ها از نظر کیفیت و اندازه متفاوت هستند ، اما تاکید بر این نکته ضروری است که یاقوت های قرمز تیره آفریقایی ترجیح داده می شوند. برمه منبع قابل توجه دیگری برای یاقوت سرخ است. \”یاقوت برمه\” اصطلاحی است که اغلب در دنیای سنگ های قیمتی شنیده می شود. برمه ، در حال حاضر میانمار ، یاقوت هایی تولید می کند که به دلیل رنگ قرمز عمیق آنها مشهور است. یاقوت های تایلندی بعد از یاقوت های برمه در نظر گرفته می شوند. این سنگ های قیمتی به دلیل وجود آهن و کروم رنگ تیره تری دارند. گفته می شود که یاقوت هایی که از تانزانیا سرچشمه می گیرند رنگی مشابه رنگ قرمز سنگ هسونیت دارند. ماداگاسکار یکی دیگر از مدعیان بازار یاقوت سرخ است. بسته به منطقه استخراج ، یاقوت ماداگاسکار می تواند رنگ قرمز یا نارنجی قرمز داشته باشد. سرانجام ، قرن ها است که یاقوت سرخ در افغانستان استخراج شده است. این سنگ ها از روشن تا قرمز عمیق هستند و می توانند مانند هیچ سنگ دیگری در این سیاره نباشند

 

اشکال یاقوت. یاقوت سرخ را می توان به تمام اشکال از جمله زنجیر ، پرنسس ، زمرد ، کوسن و درخشنده برش داد ، اما یاقوت های گرد ، یاقوت های بیضی شکل ، یاقوت های گلابی و یاقوت های مارکیز رایج ترین هستند

 

یاقوت برمه ای

بیشترین خواسته های یاقوت سرخ از برمه است که امروزه به عنوان میانمار شناخته می شود و بیشتر به عنوان یاقوت برمه شناخته می شود. کیفیت این یاقوت ها به طور کلی بسیار بیشتر از یاقوت سرخ در مکان های دیگر است و معمولاً رنگ قرمز مطلوب تر و غنی تری را نشان می دهد. یاقوت خون کبوتر ، که بیشتر به دنبال رنگ یاقوت سرخ است ، اغلب یاقوت های برمه ای هستند

 

 

یاقوت خون کبوتر:

با توجه به این که هنگام صحبت در مورد یاقوت ها رنگ مهمترین رنگ از بین 4 C (رنگ ، برش ، شفافیت و قیراط) است ، منطقی است که سنگهایی که رنگ زرشکی بسیار زنده ای را نشان می دهند مطلوب ترین آنها تلقی شوند. عمیق ترین و مورد علاقه ترین رنگ قرمز \”خون کبوتر\” نام دارد. یاقوت های خون کبوتر یاقوت هایی هستند که این رنگ بسیار مطلوب را نشان می دهند.

 

یاقوت ستاره:

هر چند وقت یکبار ، فرایندهای خاصی در طبیعت اتفاق می افتد که با یکدیگر منطبق است و در نتیجه خلقت تصادفی و باشکوهی ایجاد می شود. همه سنگ های قیمتی محصولات فرآیندهای مشابه با شرایط اضافی هستند که منجر به نسخه های بسیار کمیاب سنگ ها می شود. یاقوت ستاره نمونه کاملی از این امر است. یاقوت زمانی یاقوت ستاره ای در نظر گرفته می شود که سه ستاره یا شش نقطه (شکل ستاره) در داخل سنگ ظاهر شود. این ستاره زمانی ایجاد می شود که الیاف کوچک روتیل (که به ابریشم نیز معروف است) از آنها نور منعکس می کند به گونه ای که شکل یک ستاره شکل می گیرد.

 

یاقوت صورتی:

یاقوت صورتی اصطلاحی است که حداقل در عصر حاضر فقط در مناطق خاصی از جهان قابل استفاده است.

این به این دلیل است که در ایالات متحده، برای اینکه کوراندوم قرمز رنگ یاقوتی در نظر گرفته شود، باید سطح شدت رنگ خاصی را نشان دهد.

سنگ هایی با سطوح کم کروم که رنگ قرمز آن را به جواهر می بخشد، یاقوت کبود صورتی نامیده می شوند و نه یاقوت سرخ.

این چیزی است که در قرن بیستم تصمیم گرفته شد و در سراسر جهان قابل اجرا نیست. یاقوت کبود علاوه بر رنگ قرمز که به آن یاقوت سرخ می گویند دارای سنگ های رنگی مختلف از انواع کوراندوم است.

در خارج از ایالات متحده، هر شکلی از کوراندوم که رنگ صورتی تا قرمز داشته باشد چیزی جز یاقوت نیست که آن را یاقوت صورتی می کند و نه یاقوت کبود صورتی یا یاقوت قرمز.

 

ویژگی های تعیین ارزش یاقوت های صورتی

معرفی این که یاقوت صورتی چیست و چه چیزی کافی نیست برای درک اهمیت رنگ، نه تنها از نظر تعیین نوع سنگ، بلکه در تعیین ارزش آن نیز کافی است.

حتی یاقوت‌های صورتی یا یاقوت‌های کبود صورتی دارای شدت‌های مختلفی هستند. آنهایی که صورتی روشن به نظر می رسند قیمت های بسیار بالاتری خواهند داشت.

سنگ‌های بزرگ‌تر نیز مبالغ بالاتری را طلب می‌کنند و درجه‌های شفافیت خوب نیز می‌توانند به برچسب قیمت اضافه کنند.

 

 

منابع یاقوت صورتی:

میانمار اکنون یکی از چندین منبع یاقوت صورتی و قرمز است. به ویژه یاقوت های صورتی در سریلانکا بیش از هر کشور دیگری یافت می شود.

 

یاقوت های صورتی معروف:

یاقوت های قرمز معروف و قابل توجه زیادی وجود دارد، اما یاقوت های صورتی بسیار کمتر معروف هستند. یاقوت سرخ معروفی که از سریلانکا سرچشمه گرفته و منشأ بسیاری از یاقوت های صورتی رنگ است، یاقوت روسر ریوز است که آن هم یک یاقوت ستاره ای است. وزن آن 138.7 قیراط است و علیرغم خراش بزرگی که قبل از پرداخت مجدد داشت، به دلیل رنگ و اندازه اش به خوبی شناخته شده است.

 

یاقوت زرد:

بیشتر مردم از الماس های زرد فانتزی آگاه هستند، با این حال طرفداران مشتاق یاقوت اغلب وقتی متوجه وجود یاقوت های زرد می شوند شوکه می شوند.

 

ارزش تعیین کننده خواص یاقوت زرد

یاقوت‌ها انواعی از کانی کوراندوم هستند، با توجه به اینکه عنصر کروم که در یاقوت قرمز یافت می‌شود، مسئول رنگ‌آمیزی قرمز است و پیامدهای شیمیایی دیگری نیز دارد. برای اینکه یاقوت سرخ در نظر گرفته شود، رنگ اصلی قرمز است. رنگ‌های ثانویه می‌توانند نارنجی، صورتی، بنفش باشند.

 

منابع یاقوت زرد:

یاقوت سرخ که به طور تاریخی در تایلند استخراج شده است، همچنین در ذخایر در سراسر جهان از جمله هند، استرالیا، کامبوج، ژاپن، برزیل، اسکاتلند، و همچنین بسیاری از کشورها و مناطق دیگر یافت می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *